به نام خدا دیگر فکر میکنم نیاز به معرفی ندارد جلسه پنجم انتخاب لوکیشن در mba دنتال در کلینیک مدرن. جلسه امروز با انتخاب مکان شروع میشود یعنی بحثمان درباره انتخاب مکان ارائهی خدمات است. انتخاب لوکیشنی که این خدمات باید در آن ارائه شوند. چه معیارهایی را باید توجه کنیم؟ چهکارهایی انجام دهیم که جذاب باشد و آن معیارها چقدر در موفقیت ما دخیل هستند.انتخاب مکان در ایران خیلی علم نوعی است و خیلی سن زیادی ندارد در بخشهای دولتی خیلی اتفاق میافتد برای اینکه یک مدرسه را مستقر کنند الان مکانش انتخاب میشود، بیمارستانها، حتی مراکز تجاری تا ده سال پیش خیلی دقتی در اینکه در چه لوکیشنی قرار بگیرند، دقت نمیکردند.
نحوهی انتخاب لوکیشن در mba دنتال
امروزه دیگر مراکز تجاری هم تقریبا سودمند شدند از این قضیه و متوجه شدند که چقدر میتواند مفید فایده باشد در آیندهی آنها، کاملا مکانیابی میکنند و ابزارهایی وجود دارد برای مکانیابی که بتوانند در بهترین شرایط و در بهترین نقطه خدمات ارائه دهند. اما برای انتخاب مکان چهکاری باید انجام داد؟ ما یک محصول داریم که عرض کردم، محصول خود را میخواهیم در یک مکان ارائه دهیم. من با این محصول تا انتهای بحثهایم کاردارم. یعنی محصول انقدر مهم است و انقدر حرف داریم در مورد آنکه تا انتهای برنامههای ما ، که برنامههای ما اصلا انتها ندارد، 100 ساعت پیشبینیشده، من با این محصول همهجا کاردارم. چون این محصول همهی کار و همهی دردسرهای ما ، همهی اینکه موفق و ناموفق میشویم.این محصول خیلی مهم است. اگر این محصول مشکلاتی را نداشته باشد شاید بتواند خیلی از مشکلات دیگری را که در فضاهای دیگر ما داریم، آن هارا بپوشاند این در مورد محصول. اما انتخاب لوکیشن اول در مورد محصول یعنی اینکه چهکاری میخواهیم انجام دهیم چه خدماتی را میخواهیم انجام دهیم. من منظورم این است که در خود دندانپزشکی به چه نوع افرادی میخواهیم خدمات دهیم که تکلیف آن روشن شود. بعدازاین که این سوالات را از خودمان پرسیدیم، ما لوکیشن را مشخص میکنیم که در کجا قرار بگیریم. نحوهی انتخاب به این شکل است که اگر یک لوکیشنی را به ما معرفی کردند از طریق بنگاهها یا هرجایی که به شما معرفی کردند. ابتدا کامل آدرس آن مکان را یادداشت کنید. من از شما خواهش میکنم که حتما یکدفعه با اتومبیل خود به آن آدرس تشریف ببرید، حتما یکدفعه با شرکت واحد یا اتوبوس به آن مکان مسافرت شهری داشته باشید، با مترو به آن مکان وارد شوید. تمام این کارها را انجام دهید. با ماشین شیک وارد پارکینگ آنجا نشوید که بعد از بعد اینکه یک نفر با ماشین دارد به آنجا مراجعه میکند در نظر بگیرید. قطعا خود را جای آن فرد بگذاریم که یک مراجعهکنندهای است که اتومبیل ندارد و با مترو، وسایل عمومی بخواهد به آن مکان بیاید و خدمات دریافت کند. همهی این هارا در نظر داشته باشید. اما در کل میخواهم من به شما بگویم که یکی از معیارها و فاکتورهای بسیار اساسی که ما باید به آن توجه داشته باشیم ، امروز تهران یکی از کلانشهرهایی است که کاملا شهر سنتی بوده و کمکم آمدند اتوبانهایی را طراحی کردند، اتوبانهای جنوب به شمال، شمال به جنوب و غرب به شرق که اینها نقش بسیار مهمی در انتخاب لوکیشن در mba دنتال دارد.

من باز برای مثال برمیگردم به خود کلینیک مدرن که در انتخاب این لوکیشن چقدر دقت بوده و ریزبهریز به شما توضیح میدهم که یکی از دلایل ما انتخاب لوکیشن مناسب بود برای اینکه مردن بتوانند از این مکان خدمات دریافت کنند. چند شعاع تعریفشده، ما یک شعاع نهدقیقهای داریم آنهایی که میخواهند خدمات محلی ارائه دهند. یعنی اعتقاد براین دارند که نمیخواهند به سطح تهران خدمات ارائه دهند باید در شعاع نهدقیقهای آنها حداقل 700000 الی 1000000 نفر در تهران زندگی کنند. یعنی شما بتوانید از مکانی که انتخابشده محله هارا حساب کنید از چه محلههایی میتوانند 700000 نفر صرف نه دقیقه به شما مراجعه کنند. جالب اینجا است که حالا این نه دقیقه چرا 10 دقیقه نشده خیلی جای بحث دارد. معمولا افراد محلی انتظار دارند که بالاتر از نه دقیقه رسیدن برای دریافت خدمات محلی وقت صرف نکنند. در کلانشهرهایی اینچنانی باید 3 میلیون انسان در شعاع 20 دقیقه ایه آن مرکز قرار بگیرند یعنی این چیزی است که میتواند خیلی موفقیتهای شمارا تضمین کند.شعاع 20 دقیقه ایه کلینیک مدرن خیلی جالب است ما در وسط اتوبان باقری و امام علی هستیم که لوکیشن دقیق ما میدان هفتحوض است. آنهایی که تهران را میشناسند، میتوانند کامل تجسم کنند که ما ظرف 20 دقیقه که البته این زمان در زمان پیک ترافیک حسابنشده، در شرایط عادی حساب کنید. ما میتوانیم تا دارآباد و فرمانیه را تا بالاترین نقطهی شهری شمال شهر را ظرف 20 دقیقه به کلینیک مدرن متصل کنیم. همینطور اتوبان باقری همین شرایط را برای ما فراهم کرده که متصل میشود به اتوبان بسیج و شعاع زندگی مردمانی که با ما سروکار دارند را خیلی وسیعتر کرده. اما عزیزان من برمیگردم به اول مطلب چون آن استراتژی مهم است که شما میخواهید چهکاری انجام دهید؟ به چه افرادی میخواهید خدمات دهید؟ کلینیک مدرن از اول نمیخواست محلی باشد اصلا فکر اینکه در یک محلهای از محلههای نارمک ارائه خدمات کند را در سر نداشت.کلینیک مدرن از ابتدا تصمیم داشت که در سطح تهران و کشور، همچنان برونمرزی خدمات ارائه دهد و این اتفاق برای ما افتاد. اما سوال بعدی این است که چگونه میشود برنامهریزی کرد که ما در انتخاب لوکیشن در mba دنتال انقدر وسیع عمل کنیم برای اینکه تمام مردم تهران را در بربگیریم یا اینکه حتی از کرج و بیمارانی از اردبیل، اصفهان و شهرهای مختلف بسیار داریم. الان که بیماران خارج از کشور به ما مراجعه میکنند. این انتخاب لوکیشن نیست این انتخاب استراتژی عملکرد شما است. اگر شما ویژگی را در خودتان تعریف کنید، آن شعاع ورود مردم را برای شما بیشتر کند. یعنی چی؟ یعنی اگر شما یک دندانپزشکی هستید که همان خدماتی را میدهید که همهی دندانپزشکان قادر هستند آن خدمات را ارائه دهند شعاع شما محلی است. به زبان ساده شما اصلا به بیشتر از نه دقیقه به شعاع خودتان فکر نکنید چون کسی پیش شما نمیآید. اگر هر ویژگی که به آن اضافه کنید مطمئن باشید که شعاع بزرگتر میشود.یعنی اگر خدماتی را ارائه میدهید که آن شخص آن خدمات را در محله خودش پیدا نمیکند مجبور میشود که به شما مراجعه کند.
امروز کلینیک مدرن دربارهای از کارهای خود تقریبا انقدر معروف و شناختهشده که دلیل آن، من فکر میکنم شاید عزیزانی که به ما مراجعه میکنند از داخل محلهی خودشان اگر بگوییم تا آمدن پیش ما صدها کلینیک و دندانپزشکی را پشت سر میگذارند و میآید از کلینیک مدرن خدمت میگیرند.منظور عرضم این نیست که. چون این مثالی است که من همیشه گفتم، من نمیخواهم از روی کتابها حرف بزنم . من میخواهم پایلوتی را به شما نشان دهم که انجامشده. یک خانم دکتری برای من کامنت گذاشته بود که بیزحمت بروید سر اصل مطلب یعنی اینکه خیلی دستوری هم عمل کرده بود من هم الان میگویم چشم میروم سر اصل مطلب، ولی اصل مطلب همینهایی است که دارم عرض میکنم یعنی اگر با انتخاب مناسب لوکیشن نداشته باشیم، اگر آن لوکیشن را با استراتژی خود مچ نکنیم اشتباه بزرگی صورت گرفته است. شما اول تصمیم بگیرید که آیا میتوانید ویژگیهایی را برای خودتان تعریف کنید؟ تا من برای شما شعاع را تعریف کنم. چگونه میشود که در کلینیک مدرن روزانه 100 نفر ویزیت میشود من با همکارانم صحبت میکنم، که میگویند من دیروز اصلا ویزیت نداشتهام، خواهشا روی این مسئله توجه کنید. کلینیک مدرن از عمر دقیق آن چهار سال و هشت ماه میگذرد.
یکی از جزئیات انتخاب آن مکان، دسترسی، محل دسترسی است. جزئیات دوم آن استراتژی است که شما خودتان برای خودتان تعریف میکنید. من خواهش میکنم اگر تازه هستید اگر یک مدل جدیدی هستید و انتظار مردم را نمیتوانید برآورده کنید، اکتفا کنید به همان محلی بودن که استراتژی آن کاملا جدا است. هوس نکنید که جهانی عمل کنید یا کشوری عمل کنید. کاملا خود را بسنجید و بعد از سنجیدن، متوجه شدید که آن خدماتی که ارائه میدهید قابلارائه به کدامیک از شعاعی است که من عرض میکنم برای آن استراتژی تنظیم کنید چون هزینههای زیادی برای خودتان نباید درست کنید. عزیزی که مثلا فک کنید شما یک مطب محلی دارید چرا از رسانه تلویزیون استفاده میکنید که پوشش وسیعی دارد. به نظرم شما در استراتژی دچار مشکل هستید. هزینهی زیادی را پرداخت میکنید از یک رسانهی بسیار وسیعی استفاده میکنید ولی درنهایت در یک محله و افراد محلی خدمات ارائه میکنید. معمولا آنهایی که میخواهند از فضای 9 دقیقهای یا از محل خارج شوند بهشدت روی استانداردهای خودشان باشد کار کنند علت این است که، توجه کنید من یک مثال سادهتر برایتان بزنم فکر کنید که شما یک سوپرمارکتی در محله خوددارید و هرروز ازآنجا خرید میکنید چه دلیلی دارد که بروید دو محله آنطرفتر و از یک سوپرمارکت دیگری خرید کنید.من به شما میگویم که چه دلیلی دارد. هایپرمارکت یکی از فروشگاههایی بود که از کل سطح تهران و از کل سطح ایران درحالیکه ما در تمام محلههایمان سوپرمارکتهای کوچک وجود دارد. همهی ما تجربهی خرید از هایپرمارکت را داریم. چرا؟ برای اینکه دقیقا آن مکانشناسی را کاملا درست انجام داده بود بعد ویژگیهایی که تعریف کرده بود. لاینی که شما با تاکسی راحت میتوانید در پارکینگ آن قرار بگیری، پارکینگها و خرید راحت، حس خوب از خرید را برای شما به وجود آورده بود که ما از دورترین نقطههای تهران رفتیم و ازآنجا خرید کردیم که من هم یکی از مشتریان آنجا هستم و میروم ازآنجا خرید میکنم. این ویژگی همان ویژگی است که من میگویم باید تعریف کرد. این ویژگی الان بعضیها میگویند اینیک ثروت، ابهت و عظمت است. نه نه همیشه اینجوری نیست همیشه یک ویژگی علمی هم میتواند جذاب باشد و مردم را از همه جای دنیا به سمت شما بکشاند. من مورد بعدی که میتوانم برای شما مثال بزنم موضوع مجتمع تجاری کوروش است توجه کنید که در کاری که آنها انجام دادند واقعا من نمیخواهم خیلی در مورد آنها صحبت کنم ولی انتخاب لوکیشن بینظیر که کار ایرانیها نبود به نظر من، این همان ویژگیهایی است که میتواند مارا متفاوت کند و اینکه یک شهر یا کشور را به دست بگیرد و وقتیکه در این فروشگاهها قدم میزنید تعداد زیادی خارجی میبینید این خیلی جالب است. مسافر و توریستهایی که الان به ایران میآیند اکثرا کوروش را میبینند. پس عزیزان من دقت کنید که انتخاب لوکیشن و ویژگی چقدر میتواند شعاع کار مارا بزرگتر کند. هایپرمارکت یک پروژهی جهانی است که در همه جای دنیا دارد این کار را انجام میدهد چون احتمال دارد که اینجوری متوجه قضیه شوید که باید سرمایه خیلی بزرگ شود تا ویژگی را ما بتوانیم معرفی کنیم نه در شغل ما اینطور نیست ما در یک مطب کوچک در یک کلینیک کوچک و در یک فضای کوچک که البته من درباره آن فضا در جلسات بعدی خیلی بحث دارم. اما یک ویژگی علمی و ارائه خدمات اگر تعریف کنیم مطمئا باشید که آن اتفاق برای ما خواهد افتاد. به امید دیدار.