من بابک مسلمی هستم با دومین جلسه آموزشی mba dental در کلینیک مدرن با من همراه باشید. در بخش قبلی در بخش مقدمه من به شما توضیح دادم که Mba چیست و چگونه میتواند به ما کمک کند. اداره محیط کسب و کار را Mba میگویند. که حالا من اجزای آن را در برنامه دیگر واژه به واژه به شما توضیح خواهم داد. یکی از ارکان اصلی هر کسب و کاری محصول است . محصول در mba دنتال همانند محصول توی کتاب ها توی مقالات خیلی تعریف دارد. ولی آنچیزی که من فکر میکنم که برای جامعه دندانپزشکی قابل لمس باشد و بتوانیم ازش درک خوبی را داشته باشیم هرنیاز بشری را در علم تجارت بهش میگویند محصول.هرچیزی که بتواند یکی از نیاز های بشر را مرتفع کند. پس هیچ مستثنئ وجود ندارد .
من میدانم که خیلی از عزیزان دندانپزشک نمیدانند خدماتی را که ارائه میدهند یک نوع محصول است و بزرگترین ایرادی که میتوان از کار آنها گرفت این را نمیدانند. آنهایی که میدانند این یکی از محصولاتی است که باید به جامعه ارائه بدهیم خیلی منطبق تر با اصول تجارت است. اهمیت موضوع محصول در کسب و کارها به قدری زیاد است که امروزه یک رشته جدیدی که در ایران ما به آن میگوییم رشته ی جدید در دنیای غرب یک مقدار پیشینه ی بیشتری دارد مهندسی فروش وجود دارد که من در این جلسه نمیخواهم به آن بپردازم. فقط میخواهم به شما بگویم که کار مهندسی و فروش این است که محصول را بررسی و بعد از بررسی در تولید دخالت بکنند و محصول منطبق با نیاز بازار تولید شود و خیلی راحت با هزینه کم فروش وارد بازار کار شود. این میشود مهندسی فروش. اما ما موضوع بحثمان این است که امروز در جامعه ای که ما در آن زندگی میکنیم با اینکه اصلی ترین نیاز های بشر را جامعه پزشکی به آن رسیدگی میکند. ولی عزیزان پزشک ما نمیدانند که یکی از محصولات مهم جامعه بشری امروزی هستند. و به همین دلیل است که گاهی تخدی ها صورت میگیرد. اگر ما بپذیریم که ما یکی از نیاز های بشری را داریم از بین میبریم و به بشر کمک میکنیم و یکی از محصولات لازم برای ادامه زیست را داریم به آنها میدهیم . آن موقع است که باید با دقت بیشتری به نوع محصولمان دقت کنیم . خیلی نمیشود سلیقه ای عمل کرد در دنیا برای محصولات استاندارد هایی تهیه شده است یعنی شما هرچه پیش میروید محصولات پیشرفته تر می شوند . اینطور نیست که در دنیای امروزی من با سلیقه خودم محصول تولید کنم و دیگری با سلیقه خود تولید کند . یا تولید یا ارائه خدمات . ما برای ارائه خدمات هم استاندارد هایی را داریم . شما برای اینکه محصول خوبی را به جامعه ارائه دهید باید از استاندارد های آن محصول تبعیت کنید . اگر شکست هایی را در دنیای دندانپزشکی میخوریم. اگر نارضایتی هایی را در دنیای دندانپزشکی میبینیم. من وقتی بررسی کردم دیدم اون فردی که از دنیای دندانپزشکی بهره مند نشده واین هم زحمت کشیده که بتواند بهره مالی بگیرد ولی اون اتفاق نیفتاده ، از استاندارد های آن محصول خارج شده است. وقتی که شما از استاندارد های آن محصول خارج شوید اتفاقهای بدی برایتان میفتد . دنیا دنیای رقابت است . امروز برای اینکه یک فردی بتواند محصول خودش را در دنیا بهتر ارائه دهد و از آن بهره مندی مالی و مادی داشته باشد و زمدگی مرفعی را برای خانواده اش بسازد باید به سمت استاندارد ها حرکت کند . هرچقدر محصول استاندارد تر مطمئن باشید که پذیرش مردم درمورد آن محصول بالا خواهد رفت . دقت کنید سال ها پیش این اتفاق افتاد . ولی مشکل دنیای دندانپزشکی این است که با کلیه واژه هایی که من به کار بردم فاصله دارند . آیا ما محصولیم ، آیا باید استانداردی را رعایت کنیم ، آیا بازار رقابتی وجود دارد. بله عزیزان وجود دارد. اگر تا به امروز به این موضوع توجه نکردین من از شما خواهش میکنم برای موفقیت خود و خانواده و آن مکان کسب و کار به این موضوع توجه کنید که الان ایران دندانپزشکی در آن وارد رقابت شده است . و اگر در بازار رقابتی نتوانیم با کیفیت بالا خدمات خود را ارائه دهیم ، امکان ندارد برای ما اتفاق خوشایندی بیوفتد . در رنکینگ کشوری یا جهانی از نظر درآند یک سقوط میکنیم وقتی آن سقوط پیش آمد، بالا آمدن بسیار سخت است. اما اینکه این محصول چیست اجزای این محصول چیست ، من سعی میکنم در جلسات بعدی خیلی بیشتر محصول را برای شما بشکافم . محصول یک واژه کلی است که فرایندی را طی کرده و رسیده به مرحله ارائه . وقتی شما میخواهید یک فرایندی را طی کنید که طی کردید گاها بعضی از مطالب را فراموش میکنید گاها در زمان طی آن پروسه یک سری اطلاعات و باور های غلط برای شما به وجود می آید.

من در این برنامه سعی میکنم که آن باور های غلطی که، یعنی من مطمئن هستم که عزیزانمان 60 درصد یا 70 درصد به دلیل این که ارتباط نزدیکی با شماها دارن و شماهارا خیلی دوست دارند با واژه هایی که من به کار بردم غریبه هستید /تا اینها با شما اجین نشوند ، تا شما مطالعه نکنید تا این هارا خوب گوش ندهید . مشکلات شما در جامعه پزشکی . مشکلات مادی است یعنی درآمد از کسب و کار یا حس رضایت مندی از کسب و کار برای شما به وجود نمی آید. Mba خیلی سوال می شد که علم بهتر است یا ثروت ، من خیلی دوست داشتم یه روزی این رو ، خیلی سوال میشود گاها این را مزاح میکنند ، قطعا یک موقع میبینم که خیلی جدی موضوع را بررسی میکنند که علم بهتر است یا ثروت. خب شک نمیکنیم که علم بهتر است . اما یه دوستی به من گفت علی بهتر است که قابل تبدیل به ثروت باشد . من خیلی خوشم آمد . عزیزان دندان پزشک با تجربه و سابقه ای که من ازشون میشناسم اینها هم عالم هستند هم بسیار میدانند هم بسیار با سواد هستند. اما آن علمی که بتواند علمش را تبدیل به ثروت مادی کند آنرا ندارند. من قطعا به شما میگویم که در علم دندانپزشکی این ضعف وجود دارد. وفور نعمت برای شما وجود دارد . دانش mba به شما کمک خواهد کرد که خیلی راحت با صرف زمان کمتر تمام کاستی هایی که در زندگی به دلیل اینکه شاید یک سری واژه هارا نمیشناسید یا شاید یک سری رفتارهایی در زندگی خود انجام نمیدهید از اینم به بعد خیلی راحت تر برای شما اتفاق بیوفتد. این موضوع مهندسی محصول است . ما در درجات بعد مسیر خود را به سمت محصول در mba دنتال مارکتینگ پیش میبرم. شما خیلی به دنبال این نیستید که خیلی به دانسته های خود اضافه کنید ولی درحالی که اتفاقات مادی و معنوی خوب برای شما نیوفتد. ما از این برنامه باید استفاده کنیم به شما کمک کنم تا جایی که برایم مقدور است شما به یک علمی برسید که دانسته ی خود را از ریال به دلار تبدیل کنید .در یکی از صحبتهایم گفتم که میشود دندانپزشکی را صادر کرد .میشه به دلار تبدیل کرد خیلی با تعجب گوش میکردن. امروزه مدرن دارد این کار را میکند. امروزه این اتفاق ها افتاده است. در برنامه قبلی من یکی با دندانپزشک ارتباط برقرار کرد و گفت پس چرا صحبت قبلی شما که گفته بودین درآمد دلاری به وجود می آید پیش نیامده است. من عرض میکنم برای ما افتاد شما که خودت را با استاندارد ها منطبق نکردی برای شما نیوفتاد. و تا روزی که خودت را با استاندارد های محصول منتبطق نکنی برای شما نخواهد افتاد. من آرزوی موفقیت برایتان دارم . موضوع محصول یک موضوع بسیار وسیعی است و در این جلسه نتوانستم که موضوع محصول در mba دنتال را برای شما بشکافم . انقد موضوعات درباره محصول داریم که ویترین محصول ، ارائه محصول و … که من به شما قول میدهم که اگر 50 جلسه دیگر درباره محصول با شما صحبت کنم ما کم میاوریم. تا جلسه آینده که جلسه بعدی است تحقیقاتی کنید و به این نتیجه برسید که ارائه خدمات خودش یک محصول است تبعیت ازقوانین یک محصول اجباری است . با سلیقه عمل نخواهید کرد اگر به استاندارد ها رجوع کنید موفقیت را برای شما می آورد که در جلسه بعدی درمورد استاندارد های محصول صحبت میکنیم .